Laatste verslag vanuit China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tom Margot - WaarBenJij.nu Laatste verslag vanuit China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tom Margot - WaarBenJij.nu

Laatste verslag vanuit China

Door: Tom Oude Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Tom

15 Augustus 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Jaja, ons laatste verslag alweer. We zijn namelijk nu 3,5 week verder en komende nacht stappen we, als alles goed gaat, op het vliegtuig richting Wenen. Vanuit Wenen vliegen we morgenochtend dan het laatste stukje naar Amsterdam.
Zoals vaak aan het einde van een vakantie, is het ook wel weer lekker om naar Nederland te gaan. Maar voordat het zover is, eerst nog even de laatste belevenissen van Yangshuo en vooral Hong Kong.

De dag voor vertrek naar Yangshuo is Tom nog slapjes en herstellende. De dag van vertrek is het al weer een stuk beter. Een beetje eten en drinken en dat gaat, op een ietwat pijnlijke buik na, best prima. Om 20.00 gaan we daarom in de taxi naar het busstation van Yangshuo alwaar de slaapbus, die vanuit een andere stad vetrokken was, ons op pikt. Tot dusver hebben we, op een enkele vertraging na, weinig hachelijke reizen mee gemaakt. Vandaar dat we nog tegen elkaar zeggen dat we er een beetje rekening mee moeten houden dat deze trip wel eens tegen kon vallen.

Als de taxi arriveert, is de bus al bezig het terrein op te rijden. Perfect op tijd dus! Hoewel de baas van het busstation nog aangeeft dat de bus op een bepaalde manier moet keren, kiezen de chauffeur en zijn begeleider van de bus voor een andere route.
Plots klinkt er een enorme knal en is er een stofwolk(je) te zien. De chauffeur en zijn begeleider hebben even een stalen dwarsligger over het hoofd gezien. Klapband!
Het is schitterend om te zien dat vervolgens eerst de scheldwoorden en verwijten over en weer vliegen (15 minuten) voordat iemand bedenkt dat er ook een oplossing moet komen. Uiteindelijk wordt er gebeld en weer 15 minuten later komt de plaatselijk bus-banden-verwisselaar het terrein op gereden. Wij zijn gaan twijfelen, want we hebben de bus even van binnen kunnen bekijken (dat houdt niet over) en we zijn ook niet zo gerust op het feit dat er kort voor vertrek een nieuwe band op de bus moet (wellicht een thuiskomertje). Gezien alle verhalen die er gaan over busongelukken (niet alleen in China, maar in de hele wereld) pakken we bijna een taxi terug om de volgende dag alsnog het vliegtuig voor veel geld te nemen.
De plaatselijke bus-banden-verwisselaar neemt onze twijfels definitief weg. We hebben nog nooit iemand zo snel en vakkundig zo een grote band zien verwisselen. Vooruit met de geit, het is tenslotte maar 8 uurtjes en je kan nog slapen ook.
Die 8 uurtjes werden er 13 en slapen in een soort ledikantje kan je ook niet echt slapen noemen. Neem daarbij dat we op het verkeerde station werden gedropt en je hebt de welbekende reis die je anderen zeker niet aan zou raden. Maar…. ook die hoort erbij als je op vakantie bent en dit soort reisjes maken de mooie herinneringen die je aan vakanties hebt. Overigens raken we allang niet meer in paniek van dit soort dingen. We nemen ons “verlies” en kijken rustig welke nieuwe opties we hebben om wel op de plaats van bestemming te komen. Binnen 30 minuten zijn we alsnog bij de grensovergang naar Hong Kong.

Binnen de kortste keren zijn we door de douane en kunnen we de metro in. Op het metro station aangekomen, kiezen we voor de taxi (die het stuur rechts heeft en links rijdt) naar ons hotel. Keurig worden we voor de deur afgeleverd en voordat we zelf iets kunnen doen, zijn onze tassen al uit de kofferbak getild. De deur wordt open gehouden en we worden begeleid naar de receptie om in te checken. Tussen neus en lippen door wordt ons mede gedeeld dat we een upgrade van de kamer hebben. We worden naar boven begeleid en ook de zwaarste tas wordt weer gedragen. De kamerdeur gaat open en daar ligt onze prachtige executive suite. Hoppa! Is dat even lekker, dat je hotelkamer zo groot is, dat je er verstoppertje kan spelen. Met een bad, een grote regendouche, 3 wastafels, een zithoek, een prachtig uitzicht op Hong Kong en een bed waar je anderhalve meter in weg kan zakken.
Omdat we hadden gekozen voor “executive” mogen we ook naar de lounge op de 30e verdieping. Een nog mooier uitzicht, onbeperkt drankjes en tussen 17.30 en 19.30 heerlijke hapjes die iedere avond anders zijn. We doen ons tegoed aan al het lekkers en rond 20.30 zakken we af richting onze kamer. 15 minuten later wordt er op de deur geklopt. “Can we come in, please?”.
Twee medewerkers van het hotel komen binnen met een fles champagne en nog meer hapjes. Tom vraagt aan de jongens of ze wel weten dat ze in de verkeerde kamer zitten. “Nee hoor meneer, dit is gewoon een welkom van het hotel, het is echt voor jullie.” Haha, geniaal!
We hadden het hotel voor 2 nachten geboekt, maar we hebben in totaal 5 nachten gepland in Hong Kong. Na heel even (5 seconden) getwijfeld te hebben, boeken we dezelfde kamer nog 3 nachten bij en zo genieten we in Hong Kong van ongekende weelde.

Intussen is het zaterdagochtend 15 augustus en het laatste stukje van dit verslag komt dus gewoon vanuit Nederland.

In Hong Kong zijn we de eerste dag richting “Big wave bay” gegaan. Dat is het leuke van Hong Kong, er is enorm veel land om de stad heen. Er is prachtige natuur met leuke kleine dorpjes en in totaal bestaat Hong Kong uit zo’n 200 eilanden. Aangezien we wisten dat er wat golven zouden zijn, ontstaan uit de Tyfoon bij Taiwan, zijn we dus maar even voor een paar uur strand gegaan. Tom heeft wat kunnen surfen en Margot heeft een beetje ge-relaxed op het strand. Daarna zijn we terug gegaan naar de stad en hebben we de “Star Ferry” genomen naar de overkant van het water. Het zuidelijk deel van de stad wordt min of meer het centrum genoemd en het noordelijke deel van de stad “Kowloon”. Deze twee wijken worden gescheiden door water. Vanaf de kade van Kowloon heb je een prachtig zicht op de skyline van Central en om 20.00 vindt er iedere avond een lichtshow plaats waarin de hoogste en mooiste gebouwen van Central acteren. Omdat we rond 19.00 uur in Kowloon waren, zijn we nog wat langer gebleven zodat we ook de lichtshow konden zien. De lichtshow is iets wat je eigenlijk niet gemist kan hebben tijdens een verblijf in Hong Kong, maar aan de andere kant val je niet echt van de ene “oohhh” in de andere “aahhh”.
In dagen erna hebben we verschillende tripjes gemaakt. We hebben de Peak bezocht, een heuvel vanwaar je een prachtig zicht hebt over Hong Kong, erg bijzonder. We hebben de langste roltrappen van de wereld bezocht (die in de middag alleen van beneden naar boven gaan en wij moesten de andere kant op). We hebben de tempel van de 10.000 boeddha’s bezocht (wisten we nog van “Wie is de mol” ) en we zijn nog een dagje naar Lantau Island geweest, waar een kabelbaan je naar een tempel met een enorme boeddha brengt (door de mist zagen we alleen bijna niets van de prachtige omgeving). Tussendoor hebben we een beetje gewinkeld en natuurlijk hebben we ook genoten van ons heerlijke hotel.

Al met al vonden we Hong Kong een bijzondere stad, maar niet een stad die ons hart echt heeft gestolen. Het is op zich een gezellige stad, maar ook een zakelijke stad. Het is enorm groot en niet makkelijk te overzien. Het is er vrij prijzig, er zijn bijvoorbeeld ook veel winkelcentra met alleen maar luxe en dure merken. Fijn aan Hong Kong is dat je binnen 1 of 2 uur rijden op prachtige eilanden bent en kan genieten van prachtige natuur. Fijn is ook dat de cultuur en het doen en laten in Hong Kong iets meer vergelijkbaar is met onze westelijke standaard.

Omdat we terug moesten naar Beijing, vanwaar onze vlucht terug naar Nederland ging, hebben we op dinsdag 11 augustus uitgecheckt. We hebben een bus naar het vliegveld gepakt en na een prima vlucht, busreis en een stukje met de metro waren we om 23.00 uur terug in het hostel waar onze reis begon. Na ons laatste nachtje in China, hebben we onze laatste dag gespendeerd aan het vinden van leuke souvenirs en het eten van die overheerlijke pekingeend, die we ook aan het begin van onze reis hebben genuttigd.
Om 20.00 zijn we met de metro naar het vliegveld gegaan en na een aantal spannende controles mocht Tom ook op de terugweg gewoon mee in het vliegtuig ondanks het feit dat zijn naam verkeerd op het ticket stond. We vertrokken om 1.50 uur ’s nachts en na een prima vlucht naar Wenen en een licht vertraagde vlucht van Wenen naar Amsterdam, zaten we om 11.00 uur in de trein naar Leiden.

Intussen zijn we (vooral Tom) nog een beetje aan het bijkomen van het tijdsverschil. Het is altijd fijn om weer thuis te zijn, van alle gemakken voorzien, maar ook in China zijn we niets tekort gekomen. Je gaat met een bepaalde instelling op vakantie en de instelling richting China was enigszins gericht op het feit dat het niet altijd makkelijk zou zijn. De taal is een probleem, eten is een probleem en reizen is niet eenvoudig. Eigenlijk zijn we tot de conclusie gekomen dat het allemaal wel meevalt. Sterker nog, China is een land waar de bereisbaarheid prima is. Ondanks dat veel mensen slecht of geen Engels spreken, zijn er in ieder hostel medewerkers die wel Engels spreken en je zodoende kunnen helpen met het organiseren of regelen van zaken. Wat betreft het eten moet je natuurlijk een beetje handig kiezen. Wij hebben er bijna altijd voor gekozen om in restaurantjes te eten waar de omloopsnelheid en het gehalte locals hoog is. In deze restaurantjes bestelden we dan meerdere gerechten die we op plaatjes aanwezen. Tuurlijk zat er wel 1 gerecht bij wat we niet lekker vonden, maar over het algemeen waren er ook 5 gerechten die wel erg lekker smaakten.
Viel het op bepaalde vlakken ook nog tegen? Tuurlijk, dat zou anders te mooi zijn om waar te zijn. Het is jammer dat in de periode dat wij vakantie hebben, de Chinezen ook vakantie hebben. Dat heeft als gevolg dat alle bezienswaardigheden zeer, maar dan ook zeer druk bezocht worden. Tel daarbij op dat veel bezienswaardigheden toch al tot een toeristische attractie verbouwd zijn en dat de Chinezen toch een iets andere manier van doen hebben dan wij gewend zijn en veel van de bezienswaardigheden verliezen een groot deel van hun charme. Ook wordt je in deze periode min of meer gedwongen om je manier van reizen ver van te voren vast te leggen. Zo was het voor ons onmogelijk om nog in de treinen terecht te komen, aangezien alles volgeboekt was.

Moraal van het verhaal: we hebben opnieuw een heerlijke en prachtige reis gemaakt. We hebben mooie dingen gezien en we hebben weer verschrikkelijk veel geleerd. We zijn blij om weer thuis te zijn, maar staan al weer te popelen om een nieuwe reis uit te stippelen. We hopen dat jullie weer een beetje genoten hebben van de verhalen, maar voor nu zal het weer een tijd duren voordat er een nieuw verhaal geplaatst wordt.

• 15 Augustus 2015 - 12:28

Corrie:

Prachtig verhaal weer.
    Heel bijzonder allemaal.

• 15 Augustus 2015 - 17:28

Peter En Leone:

Prachtig verhaal! We hebben er van genoten, we hebben erom gelachen en wat zullen we de reisverslagen missen. We kijken al uit naar de volgende reis

• 15 Augustus 2015 - 20:41

Tante Irene:

Hallo margot en tom ik heb genoten van jullie reisverslag,
    zo zien jullie toch heel wat van dewereld.
    Je lijkt wel een beetje op oma oude veldhuis Tom die zij wel eens als
    ik nog jong was zou ik wel meer van de wereld willen zien.

Lieve groetjes van ons uit Lisse

• 15 Augustus 2015 - 20:51

Angela:

Wat lezen jullie verhalen toch lekker weg :-)
    Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn en met zoveel plezier terug kunnen kijken op deze reis. Dikke kus!

• 15 Augustus 2015 - 21:55

Wendy Chaudron:

Genoten weer van jullie "reis-dagboek". Leest zo lekker weg! Succes weer in het gewone dagelijkse leven :)

• 16 Augustus 2015 - 17:59

Pap En Mam:

Welkom thuis, ook al hadden we jullie laatste belevenissen uit de eerste hand gehoord, was het weer fijn om het nog een keer na te lezen.
    Nu weer het dagelijkse ritme oppakken met werk, voetbal, golf etc etc.

Xxx

Tags: china