Tongariro Crossing - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Tom Margot - WaarBenJij.nu Tongariro Crossing - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van Tom Margot - WaarBenJij.nu

Tongariro Crossing

Door: Tom en Margot

Blijf op de hoogte en volg Tom

29 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, New Plymouth

Cape Reinga, Kauri-trees, Raglan, Craters of het Moon, vulkanen en vergeten snelwegen.

Cape Reinga

Niet geheel verrassend werden we ook wakker met een klaterende waterval. Toch stappen we op tijd weer in de auto en vervolgen onze weg voor een uitstapje naar Matauri Bay. Hier staat een gedenkteken van de Rainbow Warrior, een schip van Greenpeace, dat actie voerde tegen de atoomproeven die de Fransen uitvoerden op een klein atol in de grote oceaan. Het gedenkteken staat er wat triest bij, maar het verhaal is indrukwekkend en het uitzicht zo mogelijk nog indrukwekkender.

Omdat we niet te lang over het Northland willen doen, rijden we in één streep door richting Cape Reinga. Twee grote oceanen komen elkaar hier tegen en dat is ook duidelijk te zien. Twee stromen botsen tegen elkaar en er ontstaat een raar patroon middenin de zee. Gezegd moet worden dat het een flink stuk rijden is, maar toch is het de moeite waard. De hele sfeer is op de één of andere manier dreigend en het voelt echt als het einde van de wereld. De Maori zeggen dan ook dat de geesten van de doden zich hier klaarmaken voor hun reis naar Hawaiki (de plek waar de eerste Maori vandaan kwamen). Op de terugweg pakken we nog even de hoge duinen van “90 mile beach” mee, voordat we afslaan naar Rarawa Beach, waar we overnachten.

Kauri-bomen

De volgende dag rijden we terug naar Auckland. We rijden een route die ons leidt door een bos met de machtige Kauri-trees. We kunnen er natuurlijk niet gewoon voorbij rijden, dus maken we een korte wandeling naar de hoogste Kauri, de breedste Kauri en de Four Sisters (Kauri met 4 stammen). Vooral de Kauri met de breedste stam boezemt ontzag in. Werkelijk immens en erg bijzonder om te zien.

Raglan

Na een overnachting op een dure, slechte camping komen we terug in Auckland en rijden we via de Hamilton Gardens naar Raglan, het surfmekka van Nieuw-Zeeland. Op een stuk land kamperen we voor 10 dollar (6,5 euro). Elke dag wordt het geld opgepikt door een grote Maori met enorme dreadlocks, dikke Amerikaanse auto onder zijn kont en niet te verstaan, maar wel erg leuk. Helaas laten de golven het afweten, dus spelen we een partijtje golf op een mooie baan, waar de plaatselijke schapen het gras onderhouden. ’s Middags heerlijk ontspannen op ons bedje, met de achterklep open. We staan bijna met onze banden in de Tasmaanse Zee.

Taupo en Craters of the moon

De volgende dag zijn er nog steeds geen golven, dus dan maar het goede weer in je voordeel gebruiken. We rijden daarom naar Taupo en zijn schitterende meer, met op de achtergrond een eerste glimp van de vulkanen. Toeristen als we zijn, schieten we snel een paar foto’s van de Huka Falls en de Craters of the Moon (thermisch actief gebied) waarna we doorrijden langs het meer en de camper parkeren op een freecamp area. Opnieuw staan onze achterbanden bijna in het water en bij de ondergaande zon eten we overheerlijke chicken tonight.

Vulkanen

Het is tijd voor een hoogtepunt in onze reis en we gaan op zoek naar informatie over de Tongariro Crossing. Helaas, de wandeling is niet volledig te maken. De rook die we al dachten te zien, blijkt inderdaad van één van de vulkanen te zijn. Gelukkig is maar een heel klein deel dicht en we gaan dus toch wandelen in actief vulkaangebied. Maar dat is pas voor de volgende dag, eerst rijden we nog even naar Whakapapa en om in te komen maken we een korte wandeling (2 uur) naar het eindstation van de stoeltjesliften op Mt. Ruapehu. Het kratermeer is niet bereikbaar, want ook hier is de vulkaan al enige tijd aan het opwarmen, dus in een straal van 2 kilometer van de top is alles afgesloten. De wandeling is er niet minder mooi om. ’s Avonds drinken we onze eerste alcoholische versnapering met onze buren op de camping, die we ook tegenkwamen bij het ophalen van onze campervan in Auckland.

Voor het eerst tijdens onze reis zetten we de wekker, om 6 uur eruit, want om 7 uur vertrekt de bus. Om half 8 starten we met de wandeling (18 km, 6 uur) en om half 2 staan we weer beneden.

We hadden veel goede verhalen gehoord en stiekem hadden we al een paar foto’s bekeken, maar de wandeling is werkelijk waanzinnig! Het begin is pittig, maar als we eenmaal langs de vulkanen en kratermeren lopen, beseffen we pas hoe uniek de wereld daar boven is. We hopen dat de foto’s enigszins laten zien wat wij hebben gevoeld.

Vergeten snelweg

Rond 4 uur stappen we in de auto en rijden we richting New Plymouth om de surf highway te gaan ontdekken. De makkelijkste route gaat via de Forgotten Highway. Onterecht! De rit is prachtig, in 3 uur tijd rijden we van de vulkanen door de “schotse” hooglanden om te eindigen bij stranden met surf en 30 graden.

De komende dagen gaan we chillen langs de surf highway en zakken we langzaam af naar Wellington. De foto’s komen weer op facebook, maar wel een andere keer, want onze parkeertijd loopt af ;).

Liefs van ons

• 29 Januari 2013 - 07:15

Angela En Michiel:

Geweldig om te lezen hoe jullie samen aan het genieten zijn! We zijn heel benieuwd naar de foto's! Dikke kus van ons!

• 29 Januari 2013 - 09:45

Lea:

Het blijft fijn en leuk om jullie te kunnen volgen.
    Weer een mooi verslag van jullie reis. Groeten uit Leiderdorp X

• 29 Januari 2013 - 10:33

Anouk:

Leuk schatjes!! Geniet!! Wellington is geweldig! Xx

• 29 Januari 2013 - 10:41

Peter En Leone:

We zijn weer zo blij met het reisverslag! Onvoorstelbaar dat jullie nog niet eens 2 weken weg zijn en dan al zoveel hebben gezien. Geniet maar lekker, dan genieten wij mee van jullie ervaringen. We kijken uit naar de foto's. X

• 29 Januari 2013 - 12:02

Joke Oude Veldhuis:

Wat zien jullie veel en wat genieten jullie ervan. Leuk om het te lezen. Veel plezier .

• 29 Januari 2013 - 13:09

Annemarie Schipper:

Prachtig om te lezen wat jullie allemaal meemaken!

• 29 Januari 2013 - 16:06

Johan Van Velzen:

Helemaal geweldig,begin langzaam jalours te worden.
    Eerst mijn nichtje en nu jullie met die mooie verhalen.
    Nog veel plezier daar en het eerste gaat vanavond weer voor het eerst trainen.

tijdstip van verzending (dinsdagmiddag om 16.05 uur.

Gr. Johan

• 29 Januari 2013 - 19:18

Ewoud:

Heel erg jaloers! Wel top om te lezen dat jullie je zo vermaken (en van de chicken tonight genieten).. ;) !! En nu gas op die plank de komende dagen en goed blijven drinken! ga ik dat ook doen in de sneeuw!!

Have fun, X

• 31 Januari 2013 - 12:08

Piet Van Veelen:

Mooi verslag van een prachtige reis! Kijk al uit naar het vervolgverslag. Dank voor jullie foto, staat de schoorsteen.

groet uit een nat Nederland.
    XX

• 31 Januari 2013 - 13:26

Tante Terry:

Wat een leuk verslag! Genieten om jullie zo te volgen! Groetjes uit Hillegom!

• 31 Januari 2013 - 15:25

Peter En Leone:

De foto is binnen hoor!! Die heeft een prominente plek gekregen in huis. We zijn er heel blij mee. X van ons

• 02 Februari 2013 - 11:54

Tante Femmy En Jan:

Wat een geweldige reis maken jullie en wij mogen meegenieten door jullie reisverslagen
    te volgen. Dank daarvoor. Lieve groetjes.

• 02 Februari 2013 - 22:19

Esther:

Wwwwwoooooowwwwww!!! N'joy!!!

• 09 Februari 2013 - 17:50

Claudia Van Kan:

Leuk om te lezen allemaal Margot en Tom,
    Kleine tip die financieel in je voordeel kan vallen. Je mag in NZ ook gewoon kamperen langs de weg, als je je troep maar meeneemt. Kortom, als je een keer niet zo nodig op een camping hoeft te staan en je bent moe kun je dus ook gewoon slapen aan de kant van de weg in een dorpje/afslag (zou het niet naast de snelweg doen ;)).
    In Australië mag dit dus niet!!

Veel plezier nog!
    Zijn jullie eind april nog in NZ, want dan ben ik er weer voor 2 weekjes :)
    Mocht je dan weer langs hamilton komen, moet je het even laten weten, kun je een keer een nacht in een huis slapen ;)

Liefs